GALLYS | UNIVERSUM | BARASA
HLAVNÁ STRÁNKAFÓRUMREGISTRÁCIA
NEWS

PODSTRÁNKY
Bazár
BRATISLAVSKý NáREZ
CHAER
CHATEAU KRAKOVANY
EASYTRIPPER
ČERNá DíRA
GOLEMISSIMO
HALUŠKY
HUDBA JE MOJ ZIVOT
ISABELLE
KAUZA HORIZONT - B.M.G.
LIVE LIFE
MOJE MESTO
MOSAD
MYSB
NEVIDíš?
NEWS
NLD
NOVINET
O.B.D
OMARGALLERY
PAUL WEBER
TVORIVOSť Z BASY
UNIVERSUM
WATERCUT SRO
ZICAFFé
REKLAMA

.

Google

statistiky easynet










.

Google PageRank

Rank SK

.

vyhľadávanie:


prihláste sa:
Nie ste zaregistrovaný? Môžete tak urobiť tu.
Jimi Hendrix -Electric Ladyland
( Len štyri roky trvala kariéra )

18.12.2008 - 06:19:41   930 6 2 0

autor: www.sme.sk
fotky: ...

smeLen štyri roky trvala kariéra jedného z najväčších a najvýznamnejších rockových gitaristov Jimiho Hendrixa.Jeho najlepší album sa volá Electric Ladyland a vyšiel práve pred štyridsiatimi rokmi, v októbri roku 1968. Vojenčina a civil Problém nastal, keď Hendrixa ako osemnásťročného dvakrát za sebou chytili v ukradnutom aute. Keďže podľa amerických zákonov bol neplnoletý, dali mu na výber: dva roky basy, alebo prihláška do armády. Hendrix si vybral druhú možnosť a v roku 1961 narukoval k výsadkárom do Fort Campbell v Kentucky. Vojenčinu nijako nežral, skôr sa usiloval so všetkým vykývať. Vo chvíľach voľna hral na gitaru, a tak sa zoznámil s basovým gitaristom Billym Coxom. Po návrate do civilu sa Hendrix s Coxom presťahovali do Clarksvillu v štáte Tennessee a založili skupinu King Kasuals. Vo februári 1964 Hendrix dostal lano od slávnej vokálnej skupiny Isley Brothers. Ako sprievodný gitarista s nimi koncertoval a nahrával, až kým ho do svojej skupiny neangažoval Little Richard a ešte neskôr King Curtis. Začiatkom roku 1966 sa v newyorskom klube Cheetah Hendrix zoznámil s priateľkou gitaristu Rolling Stones Keitha Richardsa, ktorá ho odporučila bývalému basgitaristovi skupiny Animals Chasovi Chandlerovi - začínajúcemu hudobnému producentovi, ktorý hľadal nejaký talent. Ten si šiel Hendrixa pozrieť a z jeho klubového vystúpenia zostal úplne hotový. Okamžite mu dal ponuku, aká sa neodmieta: odísť do Londýna a odštartovať hviezdnu sólovú kariéru. V Londýne V septembri 1966 Hendrix priletel do Londýna a podpísal zmluvu s Chandlerom, ktorý mu vzápätí pomohol zostaviť vlastnú skupinu. Vybral do nej bubeníka Mitcha Mitchella a basistu Noela Reddinga. Tak vznikla skupina Jimi Hendrix Experience, ktorá - po boku o pár mesiacov staršej skupiny Cream - založila trend tzv. power tria, teda rockovej úderky personálne zosekanej až na dreň a umožňujúcej svojim členom, obyčajne špičkovým muzikantom, predvádzanie vlastnej bravúrnosti. Neskôr v tomto trende pokračovali skupiny ako Rush, Beck Bogert & Appice, Emerson Lake & Palmer, UK, Police, Genesis, SBB, Placebo či u nás svojho času Collegium musicum alebo M efekt. Hendrixova skupina sa ukázala ako skvele vybraná a zladená. Kým líder kombinoval povinnosti sólového i sprievodného gitaristu a objavným, dovtedy neslýchaným spôsobom používal elektronické efekty a spätnú väzbu, Mitchell uplatňoval pri hre na bicie perlivú, džezom ovplyvnenú techniku s mnohými breakmi a virblami. Reddingovi bola zákonite prisúdená úloha relatívne nehybného epicentra hurikánu, keď sa svojimi presnými a neraz jednoduchými basovými ostinátmi staral o to, aby celá táto psychedelicky rozlietaná a rozbláznená hudba mala pevne ukotvený fundament. Úspech Hendrixova sila tkvela najmä v skvelých koncertných vystúpeniach a v nádherných gitarových exhibíciách, ktoré boli preňho typické. Ovplyvnený elektrickým blues predvádzal na pódiu ozajstný orgastický vzťah s gitarou, sprevádzaný brutálnymi rockovými efektmi. Legendárne je jeho lascívne hranie jazykom, hra na gitaru za krkom, masturbačné pohyby s gitarovým krkom a takisto rozbíjanie gitár, ku ktorému sa inšpiroval na koncerte skupiny Who. To všetko predviedol aj v júni 1967 počas Monterey Pop Festivalu, jedného z prvých veľkých rockových koncertov, ktorý odštartoval jeho kult hviezdy. Skvelý filmový záznam tohto koncertu zachytáva aj publikum sediace s otvorenými ústami a neveriace vlastným očiam a ušiam. Prvé dva albumy vydal Hendrix rýchlo za sebou v roku 1967 - debutový album vyšiel pod názvom Are You Experienced? a druhý sa volal Axis: Bold As Love. V porovnaní s improvizovaným a skôr živočíšnym poňatím koncertov, na albumoch odvádza Hendrix so svojou skupinou nesmierne precíznu a premyslenú prácu. V rozpore s jeho riadne rozviatym imidžom a neusporiadaným životným štýlom, v ktorom mali svoje pevné miesto kvantá radodajných žien a rôzne chemické povzbudzujúce, ale aj omamné prostriedky, Hendrix bol pri nahrávaní veľkým perfekcionistom a aj napriek tomu, že neovládal noty (hudbu si údajne zapisoval pomocou farebných ceruziek), na štúdiových albumoch sa stretávame s precízne zaranžovanou a zahranou hudbou. Album albumov V roku 1967, po návrate z náročného turné po Škandinávii a po senzačnom koncerte v parížskej Olympii, sa Hendrix rozhodol, že pred nadchádzajúcim americkým turné si potrebuje trochu oddýchnuť od vystupovania. Nebol by to workoholik jeho formátu, keby sa nerozhodol oddychovať v nahrávacom štúdiu. Chvíľu pracoval v londýnskych štúdiách Olympic, ale čoskoro sa premiestnil do USA a v príjemnom prostredí čerstvo vybudovaného newyorského štúdia Record Plant začal pracovať na novom albume. Aj napriek dokonalým podmienkam na prácu však pociťoval obrovské vnútorné pnutie a popri práci a tvorbe si chcel aj užívať a stretávať sa s priateľmi a so ženami, ktoré boli jeho vášňou. Vyriešil to jednoducho: začal si ich pozývať do štúdia. Vyzeralo to potom tak, že celé dni a noci trávil v Record Plante a spolu s ním sa tam stále tmolili rôzni cudzí ľudia. Manažérovi Chasovi Chandlerovi to veľmi liezlo na nervy - nenávidel trčať v nahrávacom štúdiu od rána do neskorej noci a stokrát nahrávať tú istú skladbu. Bol pevne presvedčený, že Hendrix sa zacyklil pod vplyvom drog a návštevníkov, ktorí tam nemali čo robiť. Veď len pesničku Gypsy Eyes nahrávali 43-krát a Hendrix stále nebol spokojný s výsledkom. Gitarista Dave Mason (z vtedy vychytenej skupiny Traffic) musel nahrávať svoj part dvanásťstrunovej akustickej sprievodnej gitary v skladbe All Along The Watchtower nie menej ako dvadsať ráz. Ešte tvrdší bol Hendrix k sebe samému, takže nekonečné nahrávanie spevu a gitarových sól, s ktorými stále nebol spokojný, sa stalo nočnou morou pre celý technický personál štúdia. Chas Chandler napokon stratil nervy, s Hendrixom sa do krvi pohádal a svoj podiel v produkčnej firme predal svojmu partnerovi Michaelovi Jefferymu. Žiadny chaos Výsledný album však nepôsobí nijako chaoticky. Ako keby tie davy povaľačov a štetiek nikdy netáborili v štúdiu a nepriživovali sa na Hendrixovom cateringu a osobnom drogovom dílerovi. Electric Ladyland je nesmierne celistvý a vizionársky počin. Je to jasná a sebavedomá prezentácia Hendrixovej geniality a jeho hudobnej vízie siahajúcej ďaleko za pôdorys klasického gitarového power tria, ktoré mal s Reddingom a Mitchellom. V úsilí spestriť a ozvláštniť zvuk pesničiek použil Hendrix niekoľko vynikajúcich pozvaných hudobníkov, ktorých výkony farebne doplnili základné trio. Okrem gitaristu Dava Masona sa na Electric Ladyland podieľajú ďalší členovia Traffic: Chris Wood na flaute (v skladbe 1983) a Steve Winwood na organe (v skladbe Voodoo Chile). Na Voodoo Chile pohostinsky hrá na base aj člen Jefferson Airplane Jack Cassady. Priam hypnotickým groovom prispel do skladby Still Raining, Still Dreaming bubeník Buddy Miles (ktorého neskôr Hendrix prizval do svojej novej kapely Band Of Gypsys). Dramatickým zvukom organu Hammond prispel na túto skladbu Mike Finnigan. Na perkusie v All Along The Watchtower zasa môžeme počuť Briana Jonesa z Rolling Stones. Zaujímavosti o Electric Ladyland Dvojalbum Electric Ladyland vyšiel v októbri 1968 a ihneď sa stal veľkým hitom. V USA sa držal na prvej priečke (ako jediný Hendrixov album dosiahol toto umiestnenie), vo Veľkej Británii sa ocitol na piatom mieste. Málo by chýbalo a album by vyšiel pod názvom Electric Landlady (Elektrická domáca). V záverečných fázach postprodukcie ho takto omylom alebo zo žartu pomenoval štúdiový technik a škatule so zmixovanými pásmi, ktoré putovali do masteringového štúdia, niesli tento názov. Našťastie, perfekcionista Hendrix bol prítomný pri masteringovom procese, takže si skomoleninu všimol a rozzúril sa do nepríčetnosti. Ešte väčšia komplikácia bola spojená s výberom fotografie na obal. Hendrix napísal list spoločnosti Reprise, ktorá album vydávala v USA, a podrobne v ňom opísal, ako si obal predstavuje. Pre väčšiu názornosť priložil aj kresbičku. Chcel, aby sa použila fotografia Lindy Eastmanovej (neskoršej ženy Paula McCartneyho), na ktorej je skupina Experience obklopená deťmi pri soche Alice v krajine zázrakov v newyorskom Central Parku. Spoločnosť namiesto toho svojvoľne použila rozostrený Hendrixov portrét v žltej a červenej od fotografa Carla Ferrisa. Britský label Track Records, ktorý vydával Hendrixove platne vo Veľkej Británii a v Európe, disponoval vlastným grafickým oddelením, ktoré vytvorilo obal pozostávajúci zo skupinovej fotografie viacerých nahých žien usadených s Hendrixovými fotografiami a obalmi jeho platní v rukách, na čiernom pozadí. Tak vyšiel Electric Ladyland v Európe. Prvé európske vydanie albumu na CD skraja 80. rokov (ešte ako dvojCD) opakuje práve tento artwork. Neskoršie remasterované vydanie na labeli MCA má úplne nové výtvarné riešenie, s iným Hendrixovým portrétom. „Definitívne" CD vydanie autorizované spoločnosťou Experience Hendrix sa vrátilo k Ferrisovej fotografii a v tlačovej správe sa uvádzalo, že obal s nahými ženami sa Hendrixovi nikdy nepáčil, a preto ho nepoužili. Záhadou však je, prečo konečne nepoužili Eastmanovej fotografiu, ktorú pre obal dokázateľne vybral sám umelec. V roku 2005 vyhlásil časopis Q na základe čitateľskej ankety album Electric Ladyland za 38. najväčší album všetkých čias. Album je zahrnutý aj v knihe 1001 albumov, ktoré si musíte vypočuť, kým zomriete.








NA PRIDAVANIE KOMENTAROV
MUSIS BYT PRIHLASENY ! - vpravo hore

20.12.2008 - 09:57:11
easy
ja som minule dostal taku po papuli, ze kozmos sa hned zdal sirsi. a tie galaxie... hendrix, vsetka cest samozrejme, je pre mna minule storocie. drogy, chlast a od boha talent. a smrt.
20.12.2008 - 01:37:44
deecee
a ja pocuvam trúbu...uplne nahlas do ucha cez sluchadka... viiis... co vesmir, kozmos..cc..siedme nebo je to!!!!...jedna baasňa...:))))
19.12.2008 - 23:23:07
apo
Kroko,pretože si ťa vážim, našťastie Ti rozumiem, ale pre mňa je kozmický zvuk aký vie Zack Wilde /Ozzyho blonďák/ a neprekonateľný gitarista všetkých čias Yngwie Malmsteen, pri nich som ja v inej galaxii ! !
19.12.2008 - 11:16:03
rivi
som instrumentalny ignorant, ale Claptona tiez mozem a velmi ...Hendrixovi nerozumiem, jeho cas bol iny ako moj a zil pre veci mne nezname
19.12.2008 - 08:38:17
kroko
keď hral JIMI na woodstocku hviezdy a pruhy, zahral vietnam, nálety, bomby, náreky..., pre mňa to bol kozmický zvuk z inej galaxie a mám to za neprekonateľné gitarové sólo všetkých čias, vždy vedel čo robí a ja som mu našťastie rozumel...
18.12.2008 - 15:10:23
apo
keď som mal 17 r. tiež som sa zosral z Hendrixa a hrozne ma rocková muzika chytila.Potom som objavil Claptona s Cream,Led Zepelin,Deep Purple a ďaľších až po dnešok.Dnes mi je kopa z tých vecí aj smiešnych.Keď hral nadrbaný Hendrix na známom festivale americkú hymnu a ono to znelo jak keď cigáni na Lunníku 9 sťahujú skrine mal som dojem, že on sa nehrá s gitarou ale gitara s ním a kopa odborníkov múdro pokyvkáva hlavou nad tým výkonom.No cez to všetko mu patrí jedno z čelných miest v historii rocku.

« novší článok - Berlioz otriasol hranicami hudby
» starší článok - Černá bota velikosti 10 ...

• vráť sa - články danej kategórie
(c) copyright'2005 EasyNET - all rights reserved - admin

Warning: Unknown: Your script possibly relies on a session side-effect which existed until PHP 4.2.3. Please be advised that the session extension does not consider global variables as a source of data, unless register_globals is enabled. You can disable this functionality and this warning by setting session.bug_compat_42 or session.bug_compat_warn to off, respectively in Unknown on line 0